Jobbiskola.se

Förskollärarjobb – barn i fokus

Vad gör en förskollärare?

Som förskolelärare får du följa och stödja små barns utveckling, och göra deras vardag mer meningsfull och lärorik. Att jobba som förskollärare innebär mycket omväxling och ledaransvar. Du bidrar med både fantasi och ett lekfullt lärande till barn som är mellan ett och sex år. På saco.se kan du läsa mer om rollen som förskollärare!

Förskolelärare - uppgifter

En förskollärares uppgifter baseras alltid på läroplanen. Förskolelärare arbetar med barn i grupp och ser till att varje enskilt barn får den utveckling och de utmaningar som passar deras ålder.

Viktiga egenskaper hos en förskollärare

• Bra ledarskap
  • Engagerad
  • Duktig med barn
  • Förstående
  • Lyhörd
  • Inspirerande
  • Lekfull
  • Social

Arbetsplats för förskolelärare

Som förskollärare arbetar du oftast i en förskola, öppen förskola eller i en förskoleklass för barn på sex år. Arbetet kan göras både i kommunala och privata förskolor.

Lediga jobb - förskollärare

Är du en utbildad förskollärare och nu är på jakt efter nya lediga jobb som förskollärare? Då bör du kolla in forskollararjobb.se. Här kan du söka jobb på förskola runt om i hela Sverige. Välj önskad kommun eller ort och sök ditt drömjobb redan idag!

Förskollärare - utbildning

Så, vad krävs för att bli förskollärare? Jo, ska du plugga till förskollärare måste du gå en förskollärarutbildning på 210 hp. En utbildning till förskollärare innebär sju terminer på heltid där VFU ute på en förskola också ingår. Blir du antagen till utbildningen och har sedan tidigare erfarenhet och pedagogiska studier kan du ansöka om att få tillgodoräkna dessa här.

Anpassade förskollärarutbildningar

Det finns idag förskollärarprogram som är speciellt anpassade för yrkesverksamma inom barnomsorg. Denna utbildning är på 3,5 år och du får räkna med tidigare kurser och arbetserfarenheter.

Kompletterande utbildning för utländska förskollärare

Du som har utländsk lärarexamen kan ansöka om uppdragsutbildningar. Här kan du utbilda dig för att få en så kallad svensk lärarexamen. På su.se kan du läsa mer om en sådan utbildning.

Grunda behörighet redan på gymnasiet

Du kan börja studera till förskollärare redan på gymnasiet. Den behörighet förskollärare behöver till högskolan kan fås genom att gå samhällsvetenskapsprogrammet eller barn- och fritidsprogrammet. På studentrum.se kan du som blivande förskollärare hitta utbildningar runt om hela Sverige.

Behörighet från gymnasiet för att plugga till förskollärare på högskola

• Grundläggande behörighet
  • Engelska B