Jobbiskola.se

Lärarlön – ingångslön

Vad baseras egentligen lärarlöner på? Jo, olika faktorer så som ålder, erfarenhet, utbildning, placering etcetera.

Ju mer erfarenhet du har inom yrket ju mer kan du begära i lön vid nästa lönesamtal.

Lärarlöner – utveckling

Utvecklingen av lärarlöner i Sverige har under åren ökat i en bra takt. Du som ska ha lönesamtal om en ny lärarlön har nedan en bra sammanställning på vad du kan begära i snitt. Viktigt att tänka på dock är att ta hänsyn till de faktorerna som tidigare nämndes.

Lärare – lön

Vad tjänar en lärare? Lönen för lärare ser idag olika ut beroende på olika faktorer, så som ålder, erfarenhet, utbildning, omfattning och vart i landet du bor. Nedan hittar du en kort och snabb sammanställning vad olika lärarroller tjänar i snitt. Vill du i stället ha reda på fler löner och en mer sammanställd statistik? Kika då vidare på Ledigalärarjobb.se. ​

Förskollärare – lön

Snittlönen för en förskollärare är cirka 30 500 kronor i månaden.

Grundskollärare - lön

Medellönen för en grundskollärare är 33 900 kronor i månaden.

Universitetslärare - lön

Medellönen för en universitetslärare är 36 300 kronor i månaden.

Gymnasielärare - lön

I snitt tjänar en gymnasielärare i huvudstaden 36 300 kronor i månaden.

Fritidspedagog – lön

I snitt tjänar en fritidspedagog 29 300 kronor i månaden.

Specialpedagog – lön

I snitt tjänar en specialpedagog 38 600 kronor i månaden.